9
Avancerad |
|
 |
Denna byggmetods
fördelar är att det blir lättare att limma dit relingen. Däcket blir
stöd för relingen vid limmning.
Utgångsmaterial och
mått är lika som i del 1. |
|
|
 |
|
|
|
 |
Tillverka et par
kilar, den till vänster ska bli fören och bör vara ca 3 mm hög och den
högra ca 1,5-2 mm hög. All beroende på vilket språng det fartyg
har som man tänkt bygga
Höjdmåtten på kilarna bestämmer
vilket språng däcket på fartyget kommer att få. |
|
|
 |
Limma dit kilarna. |
|
|
 |
Ta en bred list 1 mm
tjock och lika lång och bred som skrovet ska vara utvändigt. |
|
|
 |
Rita på däckets
innermått, 14 mm på ritningen. Det som ska synas innanför relingen. |
|
|
 |
Skär ut däcket efter
linjerna i bild ovanför. I
detta läge kan det vara bra att rita däcksplankor på däcket och även
betsa däcket i den kulör fartygets däck ska ha.
Det finns också balsaflak med
färdigfrästa däcksplankor att köpa köpa i välsorterade hobbyaffärer. |
|
|
 |
Limma dit däcket. |
|
|
 |
|
|
|
 |
Skär/fila bort lite
av kilarna så att de får samma orm som däcket. |
|
|
 |
Basa och limma på
lister (relingen) ca: 1,5 mm tjocka och 5-6 mm höga enligt bild. Dessa
lister kan behöva basas först, i varmvatten eller över böjs över en varm
lödkolv.
Limma dit en liten bit list för akterspegeln. |
|
|
 |
|
|
|
 |
Tälj/fila ner
språnget på relingens överkant så att det blir parallellt med däcket. |
|
|
 |
|
|
|
 |
Tälj, slipa fram
skrovets yttre linjer. |
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|